گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
اسلام خیلی عزیز است، و اسلام خیلی فدایی داده. اسلام، امام حسین را فدایی داده؛ او را باید نگهش داشت. الآن نوبت ماست. الآن اسلام به دست ما افتاده. الآن جمهوری اسلامی است. طاغوتی در كار نیست. ما باید فكر این باشیم كه این اسلام را حفظ كنیم، نگه داریم. ما باید از این اختلافاتی كه تازگی دارد [پیوسته] پیدا می‌شود و دامن به آن می‌زنند؛ آنهایی كه می‌خواهند نگذارند این اسلام تحقّق پیدا كند، به آن دامن می‌زنند، به اختلافات دامن می‌زنند، ما باید این اختلافات را كوشش كنیم از بین برود، و این وحدت كلمه‌ای كه نعمت خدا، نعمت بزرگ بود به ما داد محفوظ بماند، تا اینكه این بار را ان‌شاءالله با سلامت، سعادت به منزل برسانیم. (1)
من از تمام قشرهای جوان دانشگاهی و مدارس علوم دینیه و روشنفكران و دانشمندان و نویسندگان عاجزانه استدعا می‌كنم در این وقت حساس از هرگونه اختلاف دست برداشته و دشمن بزرگ را هدف قرار دهند. من امروز این امر را تكلیف شرعی الهی و وظیفه ملّی می‌دانم. از خداوند تعالی وحدت كلمه ملّت و عظمت اسلام و مراجع عالیقدر و پیروزی ملّت مسلمان را خواستارم. (2)
من امید این را دارم كه همان طوری كه در صدر اسلام، قدرت ایمان آن امپراتوریهای بزرگی كه بر- تقریباً- همه دنیای آن وقت سلطه داشتند و همه قدرتها دست آنها بود، و ارتش اسلام با ایمان خودش و با اعتقاد به مبدأ و معاد غلبه كرد بر آنها، شما هم در عین حالی كه مقابل سلطه‌های بزرگ و قدرتهای بزرگ، همه ماها با حساب دنیایی ناچیز هستیم. با حساب معنویت به همه مقدم بشوید- ان‌شاءالله- و همه قدرتها را منع كنید از دخالت در كشور خودتان. و ان‌شاءالله این نظام فاسد بعثی را كه در حال احتضار است آن را هم به قبرستان بفرستید. لكن توجه به این معنا كه باید این ایمان را حفظ كنید و آن وحدتی كه به تبع ایمان برای شما حاصل شده است آن را هم حفظ كنید. ما اگر شهید دادیم زیاد، معلول دادیم زیاد و خیلی از جوانها را از دست دادیم، لكن ایمان را بحمدالله ملّت ما زن و مردش، بزرگ و كوچكش از دست نداده است و مطمئن به این است كه با ایمان خودش به همه قدرتهایی كه قصد تجاوز داشته باشند غلبه خواهد كرد. خداوند همه شما را پیروز كند، و شهدای ما را به رحمت خودش واصل كند، و معلولین ما را شفای عاجل عنایت كند، و به همه ملّت ما اجر و مزد و وحدت كلمه عنایت فرماید. (3)
اگر اینها این دفعه- خدای نخواسته- برگردند، برای اینكه از این برادران سنی و شیعه صدمه دیدند و از اجتماعات آنها نفعهای خودشان را و چپاولگریهای خودشان را از دست داده‌اند، این دفعه بدانید كه- خدای نخواسته- اگر آنها برگردند، اساس اسلام را كه منشأ اجتماع شما برادران بود، از بین خواهند برد. برادران بیدار باشند و كسانی كه درصدد این هستند كه بین برادران شیعی و سنی اختلاف بیندازند، اگر وابسته به امریكا یا شوروی هستند، آنها نصیحت را معلوم نیست بپذیرند و اما اگر وابسته به آنها نیستند و برای اسلام و برای كشور اسلامی خودشان و برای مسلمین می‌خواهند كاری بكنند، راه ایجاد اختلاف نیست. راه، این است كه تمام گروهها، را با هم آشتی بدهند و این اجتماعی كه بحمدالله در ایران پیدا شده است و این وحدت كلمه‌ای كه بین همه قشرهای كشور پیدا شده است، كوشش كنند كه محفوظ باشد. (4)

راهبردهای تصریحی:

1- تكلیف الهی و وظیفه‌ی شرعی همگان، حفظ وحدت است.
2- نباید عكس‌العملی از خود نشان داد كه وحدت جامعه از آن آسیب ببیند.

نكته استنباطی:

1- دشمن درصدد متشنج كردن جامعه با استفاده از شگردهای گوناگون است تا وحدت آنان آسیب ببیند. می‌بایست دقت داشت كه در دام دشمن قرار نگرفت.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه حضرت امام (ره)، ج8، ص 432.
2. صحیفه حضرت امام (ره)، ج11، ص 169.
3. صحیفه حضرت امام (ره)، ج13، ص 522.
4. صحیفه حضرت امام (ره)، ج14، صص 287 و 288.

منبع مقاله:
گردآوری و تدوین: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره‌ی سیاسی حضرت امام خمینی(قدس‌سره)(10)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول.